Incoterms 2020 -Uslovi isporuke drvenih kuća van Srbije 

2021-02-23_10-51-32.png

        Incoterms 2020 - to su međunarodna pravila koja su usvojili učesnici u spoljnoekonomskoj aktivnosti kako bi se razgraničila odgovornost između kupca i prodavca za rizik povezan sa isporukom robe. Usvojeno je ukupno 11 pravila, od kojih je svako označeno sa tri velika engleska slova koja označavaju uslove isporuke. Pravila su se prvi put pojavila 1936. godine i od tada se redovno revidiraju zbog promena u logističkim procesima i komercijalnoj praksi. Od 1. januara 2020. na snazi je novo izdanje pravila Incoterms 2020, ali to ne ukida prethodna izdanja.

Intercoms.png

             U INCOTERMS 2020 postoji 11 uslova isporuke, podeljenih u 4 grupe:

                                 Grupa E (preuzimanje): EXW;

                                 Grupa F (kupac plaća prevoz): FCA, FAS, FOB;

                                 Grupa C (prodavac plaća prevoz): CPT, CIP, CFR, CIF;

                                 Grupa D (isporuka): DAP, DPU, DDP.

 

              Spisak uslova isporuke za INCOTERMS 2020: 

EXW - kupac podiže robu od prodavca na mestu proizvodnje, to se naziva "preuzimanje". Kupac sve radi sam: carinjenje, dostava i carinjenje robe.

FCA - prodavac mora carinirati robu i ukrcati je u transport koji je obezbedio kupac.  Kupac je dužan da preko prevoznika izda prodavcu otpremni dokument za povraćaj PDV-a.

FAS - prodavac mora robu dostaviti na vez i postaviti je nasuprot navedenog plovila. Kupac prihvata robu i utovaruje je.

FOB - prodavac oslobađa teret i stavlja ga na brod, nakon čega odgovornost prelazi na kupca.

CFR - prodavac oslobađa teret, stavlja ga na brod i dostavlja u odredišnu luku.  Kada se teret stavi na brod, odgovornost prelazi na kupca.  Kupac vrši osiguranje tereta.

CIF - kako CFR prodavac vrši carinjenje, utovar i otpremu. Razlika od CFR-a je osiguranje tereta od strane prodavca.

CPT - prodavac vrši carinjenje, utovar i transport robe. Nakon utovara u prevoznikov prevoz, odgovornost prelazi na kupca, iako prodavac plaća utovar. Prodavac nije dužan da zaključi ugovor o osiguranju.

CIP - prodavac vrši carinjenje robe, utovar, transport i istovar, nakon čega odgovornost prelazi na kupca. Prodavac obezbeđuje teret.

DPU (ranije DAT) - prodavac carini robu, prevozi i istovari na terminalu, nakon čega odgovornost za robu prelazi na kupca. Osiguranje tereta nije odgovornost prodavca.

DAP - prodavac carini robu, prevozi je i dostavlja kupcu na istovar, nakon čega odgovornost za teret prelazi na kupca. Prodavac nije odgovoran za osiguranje tereta.

DDP - prodavac mora carinu robe izvršiti i dostaviti je na mesto koje je kupac naznačio, istovariti i očistiti. Prodavac nije odgovoran za osiguranje tereta.

 

 

Glavne razlike između Incoterms-2020 i Incoterms-2010

- DAT je preimenovan u DPU da se ne bi pomešao sa suglasnikom DAP - dostava bez istovara, a takođe i da se mesto isporuke ne ograniči samo na terminale.

- FCA dozvoljava prevozniku da bude obavezan da izda prodavcu teretnicu sa oznakom „na brodu“, koja je ranije bila loše primenjivana.

- CIF, kao i ranije, predviđa minimalni nivo osiguranja, ali pruža mogućnost povećanja osiguranja.

 - CIP predviđa obavezni maksimalni nivo osiguranja, ali postoji mogućnost da se on smanji.

- Postoje situacije kada teret ne prevozi nezavisni prevoznik, već prevoz u vlasništvu jedne od strana.

- Odeljak A9 / B9 sad navodi troškove.

- Momenti koji se odnose na carinjenje robe detaljnije su naznačeni: izvoz, tranzit, uvoz.

- Više pažnje se posvećuje bezbednosnim pitanjima.

 

Stručnjaci se nadaju da će novo izdanje pravila Incoterms 2020 biti pogodnije i jednostavnije za upotrebu i pomoći će učesnicima u spoljnoj trgovini da efikasnije reše svoje probleme.